utorok, apríla 19

Zo zákulisia príbehov #4: Svet v tvojom príbehu


A ďalší diel je tu!
Tentoraz s témou o iných svetoch ...

(Pre viac info o projekte poďte sem.)


Ó fantasy, ó fantasy, prečo ťa všetci tak zbožňujú?

Keď príde na knihy a ich schopnosť odreagovať či poskytnúť ten tzv. únik, fantasy je ako koncentrovaná dávka nových myšlienok, zaujímavých problémov a jednoducho niečo nadprirodzeného. Fantasy akosi evokuje pocit úžasu - viery v niečo viac. Veci sú iné a čitatelia to zbožňujú.

Téma tohoto mesiaca sú práve vymyslené svety a osud dal, že aj ja môžem prispieť svojou troškou do mlyna. Nesmejte sa ale pracujem na ďalšej knižke. V prvom diely som hovorila o Odpustení, v druhom som spomenula aj Prázdnu, v treťom spomenula pokračovanie Odpustenia a dnes je očividne čas načať tretiu sériu, ktorá vznikla asi pred týždňom a asi bude ťažké vyžmýkať z nej legitímne odpovede ale moja posledná fantasy už je staršia a takpovediac som z nej vyrástla.

Navyše, nemôžem si nechať príležitosť predstaviť vám ju ...


Predošlé diely:








Téma na apríl:

Svet v tvojom príbehu


1.Do akej doby/storočia/dimenzie je tvoj svet zasadený a prečo? 

Ako Lyn a mnohý iný spisovatelia, aj ja idem po kombinácií našej reality s tou fantastickou.

A ako asi väčšina, aj ja sa tak trochu vraciam v čase.

Je to trochu stereotypné ale urban fantasy nemá ten nádych pátosu.

V mojej novej krajine sú kráľovstvá (neurčitého počtu). Rozprestierajú sa na rôznych kontinentoch, cez rôzne klimatické podmienky a ja budem tiež objavovať len istú časť tejto mojej krásnej planéty. Máločo tu nie je inak.

Mám iné ročné obdobia a iné počítanie rokov (čas plynie pomalšie, konverzia 1 rok náš je u nich 7). Mám trochu stredoveký systém, nejakú tú krutovládu ale aj rozumných vládcov a krásne zámky. Trvala som, že si nechám tečúcu vodu a podobné výdobytky. Stredovek odtiaľ podtiaľ. Nechcem aby mi ľudia umierali od špiny a mali blchy.

Dimenzia je ale prepletená. Hlavná hrdinka má schopnosť vytvoriť portál a to nielen portál v rámci vlastnej dimenzie ale aj do susednej - alias našej.

Nechodí sem tak často ale budú z tade dve postavy a len existencia tohoto kontrastu mi umožní neznieť tak odveci. Som jedným z produktov dnešnej doby, svoju reč stredovekú, skúšať by som rada bola ale ak šľachetný čitatelia odpustia, vážne sa radšej nebudem vyvarovať všetkým svojim normálnym slovíčkam - moja hrdinka by si so mnou mala rozumieť a vedieť povedať mobil a demokracia, bez toho aby som sa cítila previnilo.

Realita naša nebude zas tak dôležitá - nechystám sa svoju hrdinku poslať do pozemskej školy aby mohla poraziť miestnu blondínu a uloviť si quarterbacka.

Ale jej existencia je dôležitá.

Je niečo magnetizujúce na myšlienke prepletených realít. Niečo na nej naznačuje, že presne toto sa môže stať aj v skutočnosti. Je to veľmi podvedomé, možno to tu dokonca preháňam ale pravdou je, že vďaka spojení novej reality s tou, ktorú človek dobre pozná má príbeh niečo špeciálne lákavé. Človek sa ľahšie stotožní s hrdinom, ktorý žije ako on len aby sa mu život zmenil a zažil niečo úžasné. Kto by nezbožňoval napríklad Narniu, no nie?



2. Aké tri špecifické vlastnosti vystihujú svet v tvojom príbehu? 

Ťažká otázka ...

Dary - môj vlastný svet mi trochu pripomína Výnimočnú (podobnosť je neúmyselná). Žilami mojich hrdinov totiž prúdi dar - špeciálna schopnosť spraviť niečo úžasné. Hlavná hrdinka má svoj portál, niekto bude ovládať živly a podobne. Ale táto schopnosť je obmedzená, inak povedané, má ju kráľovská línia - tu sa jeden a ten istý dar dedí, pretože im pomáha krajinu chrániť - predstavte si napríklad premiestniť obrovské vojsko cez oceán len vďaka portálu svojej dcéry. Nájomný vrah nepotrebuje byť šikovný - stačí mu portál a kráľovské hlavy môžu padať. A podobne. S normálnych ľudí je to tak jeden z 300 alebo možno 1000 ... A tí nebudú hrať asi dôležitú úlohu ale prišlo mi nesprávne dať ju len vládnucej vrstve.

Aliancie - ako každý svet aj ten môj je plný obchodu, pohybu obyvateľstva a medzi-kráľovských vzťahov. Ja túto myšlienku beriem trochu ďalej a dúfam, že nebude spoiler ak prezradím, že hlavná hrdinka je spolu s ďalšími nástupcami trónu na jej kontinente v istom priateľskom zväzku. Nebol to jej nápad (nemôže mať všetko) - jednoducho aby zachovali mier a vedeli ochrániť lepšie svojich budúcich poddaných, spoja sily, stanú sa priateľmi. Nie všetci sú samozrejme zapojený ale tak to už chodí.

Akcia - asi treťou súčasťou by som povedala, že je priebeh deja - nechcem usporiadať bály a zapliesť ju do neviem ako zložitej politiky. Je to schopná mladá žena, ktorá sa jednoducho učí ako byť budúcou kráľovnou. Inak ale chodí po celom svete (kvôli svojmu daru - môže sa premiestniť len tam kde už bola) takže je akosi ... sveta-skúsená? Nie je typ čo sedí na zadku a šije s dvornými dámami. Stále niekde je a niečo robí. A tak bude dúfam postavený aj príbeh. Stále v pohybe. Stále niečo nové naokolo.

3. Kedy a ako si prišiel na myšlienku vytvorenia tohto sveta?

Myslím, že spisovatelia fungujú na trochu iných princípoch a to sa ukazuje aj v podvedomí - aj ja, ako iný som na myšlienku prišla v sne. Bol to trochu znepokojujúci sen a nepodobal sa tak úplne na to čím je teraz ale dal príbehu dej.

Bol o únose, figuroval tam môj brat a bol tam sneh.

Boli tam aj divné, vraždiace včely alebo čo, rozprestrené všade ale tie som zatiaľ vypustila.


4. Aký vzťah má tvoja hlavná postava k svetu, ktorý si vytvoril/a? 

Je to princezná jedného z kráľovstiev. Na jej ramenách leží osud ľudí, ktorý ju zbožňujú lebo je milá, silná a inteligentná. Jej rodič je posledný z línie - dar, ktorý drží kráľovstvo pokope je teraz v ich dvoch deťoch - u hlavnej hrdinky aktívny a jej brat ho pasívne prenesie na svojho prvého potomka. Tu v kráľovstve je nebezpečné mať málo potomkov s darom - princezná je kvôli tomu v nebezpečenstve, stačí odstrániť ju a jej brata a je po kráľovstve. Ale zase mať príliš súrodencov, často znamenalo boj o moc.



5. Ako vnímaš proces hľadania informácií, ktoré sa chystáš zakomponovať do svojho príbehu? Zdá sa ti to zbytočné alebo tomu venuješ veľa času? 

Hľadanie relevantných informácií je nesmierne dôležité ale aby som pravdu povedala, nevenujem mu takú pozornosť. V contemporary je google môj kamarát - používam ho, keď si nie som istá niečím, overujem si. Ale úprimne, svoj svet si tvorím sama. Abby má napríklad ten stav - zabúda každý deň ale nepozerala som veci naviac. Čerpám z toho čo už viem a nechcem sa prispôsobovať moderným diagnózam a práve si vytvoriť vlastnú.

Ale určite to neodmávnem. Raz som napríklad potrebovala stroskotať jedného svojho hrdinu. Na púšti. Tak som si hľadala veci ako: veľkosť nádrže helikoptéry, dolet, ako ďaleko s ňou mohol zájsť aby som si prepočítala koľko by mu trvalo vrátiť sa do civilizácie po vlastných ...

6. Existuje v tvojom svete mágia? Akú má podobu? 

Mágia? Ťažko povedať. Bianca (baba zo zeme) by povedala, že Dar sa dá vysvetliť, aj keď ak by ste sa jej opýtali ako môže jej kamoška otvárať portál, akosi by sa snažila odpovedi vyhnúť.



Chcela by som spraviť príbeh fantasy. Mať možno unikátne zvieratá a keďže mám modernú dobu, viem ich popísať z pohľadu cudzinca. Je to iný svet a logicky sú tu iné rastliny ale ako povedala Dina (Ilona Andrews, Innkeeper chronicles) uhlíkové, na vode založené planéty jednoducho budú mať veľa vecí spoločných.

7. KVÍZ PRE AUTOROV: Vyznáš sa v tradíciách a histórii vlastného sveta?

7. 1. Odohrali sa v histórii nejaké dôležité udalosti, ktoré ovplyvnili aj budúcnosť tvojho sveta? 

Dobrá otázka a vlastne toto budem musieť domyslieť. Myslím si, že moja krajina určite mala aj krvavé dejiny. Určite sa veci jednoducho nespravili samé. Ľudia sa museli spájať, musel sa objaviť Dar a ostatný museli pochopiť jeho dôležitosť. Niekto s darom určite niekedy chcel si podrobiť ostatných a niekto ho určite zastavil. Ľudia s Darom museli postupovať od "šamanov" k veliteľom až si vydobyli pozíciu vládcov.

Predstavte si dejiny nášho sveta. Možno neviete kto všetko s kým všetkým bojoval ale viete, že šľachta sa zbúrila a stratila svoju moc, že pracovná trieda drela, dokým sa nevzchopila a neukázala svoju silu.

Neviem či chcem dať niečo obrovské (ako pre nás boli svetové vojny) ale určite si to chcem utriasť. Stačí sa len zamyslieť a udalosti sa sformujú sami.

7. 2. Ako by reagovali tvoje postavy, keby sa pri nich objavil človek z dnešnej modernej spoločnosti v džínsoch a s mobilom v ruke? (Pokiaľ nemáte fantasy svet: ako by sa tvoje postavy vyrovnali s príchodom mimozemšťana a s tým, že jeho vesmírna loď im parkuje vzadu v záhrade? 

Netuším =D.

Hádam, že bežný občan mojej krajiny by bol prekvapený nad divným oblečením ľudí. Hlavná hrdinka chodí do moderného sveta ale len málokoho tam berie a keby taký farmár uvidel takého potetovaného pankáča čo chodí okolo a snaží sa chytiť wi-fi asi by utiekol k najbližšiemu miestodržiteľovi a on by poslal stráže aby ho priviedli k nim a keďže on/ona by si s ním nevedli rady ale nevideli dôvod by ho zabiť, poslali by správu kráľovi/nej a neskôr by sa dostal až k hlavnej hrdinke, ktorá by ho vrátila pekne domov =D.

7. 3. Aké oblečenie nosia tvoje postavy? 

Kevlar.

Koža.

Niečo čo zvýrazní krivky =D.

Nie, len žartujem. Asi im nechcem dávať plátené vecičky čo ich budú škrabať (aj poddaný nech sa majú dobre, nie =D). Určite im budem musieť vymyslieť vlastný štýl a rozdieli v kráľovstvách - inšpirácie je dosť. Niektoré kráľovstvá budú mať voľné a vzdušné látky, tie v chladných krajoch kožušiny a v teple budú nosiť odhaľujúce, jednoduché šaty. Atď.

Ale hlavným hrdinom chcem dať trochu viac - majú predsa k dispozícií náš svet, takže Bianca si niekedy dá rifle a Mare môže vlastniť bežnú koženú bundu. Kevlar asi nezoženiem =D ale aj v tomto svete sa nájde ťažko zohnaneľná látka, so špeciálnymi vlastnosťami, ktorú má len pár ľudí.

7. 4. Akého vierovyznania sú tvoje postavy? Sú súčasťou nejakého kultu, veria vo vyššiu moc alebo sú to ateisti? 

Tak aj toto budem musieť asi domyslieť. Ateizmus odmietam. Myslím, že v každej multi-kultúrnej spoločnosti sa vyvinú rôzne náboženstvá a ani tu sa pre inšpiráciu nemusí chodiť ďaleko. Niekomu dám viac bôžikov, možno si vytvorím aj nejakého proroka alebo dvoch. Možno vymyslím uctievanie prírody a všetko to roztrúsim po krajine.

Hlavná hrdinka ... asi nevie v čo má veriť. Nadprirodzeno jej nepríde tak fantastické ale vidiac ako je svet dokonale navrhnutý, v niečo veriť musí a asi to bude Osud s veľkým O. Bude zastupovať rolu Boha a zároveň si ponechá svoje typické vlastnosti - bude veriť, že veci sa dejú z nejakého dôvodu, niekto tam hore jej pomáha a niekedy skúša.

7. 5. Kto v tvojom svete vládne? Komu sa postavy podriaďujú? Musia rešpektovať nejaké pravidlá?

Ako som povedala, hlavná postava je princezná. Ľudia sa podriaďujú, to určite. Niektorý zo strachu ale väčšina pretože vidia aké výhody má keď je niekto v čele. Je to ten systém než sa vytvorila vláda a poddaný nie sú vždy bezmocný - vládnúca vrstva sa musí o svoje ovečky starať aby si ponechala svoje výhody. Ale ani to neplatí vždy.

Je to predsa len v ľudskej povahe, neškrabať čo tak veľmi nesvrbí. Človek musí byť zatlačený za určitú hranicu aby spravil niečo tak drastické ako zvrhnutie a rebelovanie. Navyše vládci predstavujú mocenskú sieť - nepáči sa ti ten tvoj, odíď alebo skús si ujednať audiencu u susedného kráľa a uvidíš či dokáže zasiahnuť, možno si pokecať s tvojím kráľom alebo ho požiadaj o inváziu =D.


-----------------

Tak, to by bolo všetko. Ako vždy to bola poučná, zaujímavá skúsenosť a určite idem rozmýšľať ako veci vyriešiť. Dúfam, že som vám svoj svet vysvetlila jasne a celkom prehľadne a keby niečo, budem rada za každú otázku a komentár - učíme sa od seba navzájom, no nie?

Vitajte

v hlave jednej začínajúcej ale nie úplne (dúfam) amatérskej spisovateľky. Toto bol môj blog o varení a čítaní - teraz sa tu chcem venovať svojej ďalšej vášni a tou je písanie.

Príspevky sú taký môj neformálny denník, kde sa môžem vyventilovať, podeliť o to čo robím (a malo by ma to aj dokopať každý deň k písaniu sa aspoň vyjadriť alebo ešte lepšie písať).

Zavediem vás do svojho myšlienkového procesu ohľadne stavania knihy, scén, postáv... pochválim sa čo som za deň stihla, prípadne pridám aj nejaký tip, ktorý niekomu bude pripadať očividný a niekomu možno aj nie.

Asi nemusím písať, že toto sú moje názory a skúsenosti a nemám na nič patent a bla, bla, bla.

Dúfam, že si tu každý spisovateľ nájde aspoň kúsok niečoho - či už je to spoločné trápenie, zaujímavá myšlienka, otázka alebo možno dokonca moje skromné rady.

Ďakujem za návštevu.