Inak povedané - predložím vám pár mojich postrehov, možno dokonca až tipov pre začínajúcich spisovateľov ohľadom nielen hrdinky (či už mladšej alebo staršej) ale aj vecí s ňou súvisiacich.
Bella. Pekná. V knižnom svete a prilahlej blogosfére dnes takmer nadávka. "Chúďatko" ktoré stále padaná, červená sa, nevie vyjadriť svoj názor ... ak toto čítate pravdepodobne dobre viete o čo kráča. Človek by si povedal, že keď už máte takto podľa verejnej mienky dokonalý príklad ako na to nie, stačí to len obrátiť naruby - poučiť sa ... áno spisovateľky a Julie Kawaga, hovorím s vami.
Tieto vlastnosti by mali platiť nielen u teenagerov ale aj dopelých hrdiniek. No hormónmi riadený a spoločnosťou videný ako nezvládateľný - práve oni bývajú v knihách nachylný ničiť dej aj našu trpezlivosť.
Nie som tu však na prázdne reči. Poďme na to konkrétne. Čo sú podľa mňa kvality skutočnej hlavnej Hrdinky?
Inteligencia
A tím teraz nemyslím IQ. Väčšine ľudí bol do vienka daný dar zvaný selský rozum. Zdravý rozum. Taký, ktorý nás núti zrýchliť v temnej uličke keď začujeme kroky, ten čo vraví že ak dáte ruku do ohňa, môžete sa nepríjemne spáliť ...
Prekvapivo sa zdá akoby ho niektoré hrdinky zabudli ráno v posteli či lepšie povedané, akoby im ho vykradol hlavní hrdina pretože bez neho to s nimi nie je také zlé.
Nepodceňujte vlastné hrdinky.
Určite nechcete aby sa váš čitateľ búchal rukou do čela, hovoriac si ako si to mohla nevšimnúť/nevedieť/ignorovať.
(V tomto sa neskôr budem opakovať ale nezabudnite:)
Všetko s Mierou! Genialita hrdinku by nemala byť absolútna, inak povedané, ak je taká múdra. všetky problémy by predsa hneď mala vedieť vyriešiť a to by sa potom v knihe nič nedialo.
príklad:
< Miles (Kam zmizla Aljaška? John Green)
< The Pledge, Kimberly Derting
< Zapomnění, Cat Patrick
< Ohnivá, Výnimočná, Kristine Cashore
< Expressologie, Kristina Springer
Empatia
Vcítenie alebo vciťovanie sa alebo empatia (gr. empatheia; zo slov em- = dovnútra, vnútri, pathos = cit, utrpenie) je prenášanie sa do sveta predstáv druhého, do jeho emócií, spôsobu myslenia a postojov. wikipédia
Veľmi obdivuhodná vlastnosť, u dopelých hrdiniek nevyhnutná, je práve solidarita. Vo vzťahu k ostatným postavám, nielen k frajerovi a priateľom, by sa mala hrdinka správať milo. Práve postoj k cudzincom, ktorý pre ňu nič neurobili, ukazuje na čistotu charakteru. Obdivuhodná hrdinka je podľa mňa nesebecká. Myslí na druhých a snaží sa pomôcť.
A to platí aj u spisovateľky. Chápem že nás baví mstiť sa vlastným mrchám, stvoriť si dokonalú zlú/zlého ktorý sa posmieva a nakoniec sám padá na nos. Pomstichtivá by ale mala byť skôr záporáčka. Žiadne "som lepšia než ty, záviď mi". Hrdinka sa môže cítiť zranená, štvať sa ALE nekonať na základe týchto takmer pudov ak to nie je nevyhnutné. Prekvapivo môžem uviesť príklad z vyššie spomínanej Iron Fey. Na začiatku prahla po hviezde školy ale keď sa s ním neskôr stretla, keď mala šancu vmiesť mu do tváre ako sa zmenila, ako môže ľutovať, zachovala sa správne a jednoducho to nechala tak.
Ďalším príkladom, ktorý mi hneď napadol je práve v nižšie uvedenej Štúdii Jedov. Hlavná hrdinka, úžasný príklad k tomuto článku a to vo všetkých bodoch, pomohla deťom žobrajúcim okolo chrámu kde bývala. Nielenže im dala peniaze - ona použila rozum a prinútila ich zaslúžiť si to. Previedli ju po meste, niesli tašky s nákupmi ... bola to úžasná scéna a nakoniec sa z kráľa chudákov stal jeden z najinformovanjších a najznámejších detí v celom meste.
Časťou tohoto problému je aj dôverčivosť. Ženy majú prirodzený dar intuície, hrdinka niekedy cíti čo by mala spraviť aj keď to nevie vysvetliť a vrhnúť sa po hlave do nebezpečenstva, prijať pomoc aj od nepriateľa, sa nakoniec ukáže ako tá najsprávnejšia voľba. Nespravte z hrdinky úplnú naivku - ak by som chcela čítať o svetcovi, kúpim si knížku o Matke Tereze =D.
V hrdinke by mal byť kúsok nefalšovaného optimizmu-viery v človeka. A naopak, nemala by veriť všetkým a všetkému (čeknite - stojí to za to a vysvetlí lepšie než ja)
V s M! Nemáte to byť žiadny martýr. Obetovať sa pre vyššie dobro môžu len niektoré hrdinky.
príklad:
< Evie (Zlodejka duší, Kiersten White)
< V is for Virgin, Kelly Oram
< Poison Study, Maria V. Snyder
< Sherrilyn Kenyon - rôzne typy starajúcich sa hrdiniek
Sebavedomie
Samozrejme ak nemám pravdu ustúpim, keby si aj hrdo podupem, chybu si treba uznať.
Frajer môže pomôcť ale tú silu, presvedčenie aj tak musí hrdinka nájsť sama v sebe.Na margo žiarlivosti poviem len že ak by si bola istá sama sebou, nestvárala by scény ako hysterka. Ak je sebavedomá, aj jej vzťahy sú pevné a preto sa môže spolahnúť, že je jeho jediná.
V s M! Tentoraz prosím ustrážte hlavných hrdinov. Arogantních mačov je, prosím pekne, na svete (hlavne v tom knižnom) až príliš.
príklad:
< Rose, Vampírska akadémia, Richele Mead
< Krásna Katastrofa, Jamie McGuire
< Katy, Lux, Jeniffer Armentrout
< Elena (Angel´s blood, Nalini Singh)
Problém s rovnováhou medzi hrdinkinou dobrou a zlou stránkou, s rozhodnutiami medzi tým čo je dobré a čo je zlé, býva hlavne vo fantasy. Elfovia, Fae, rôzne nepriateľské rasy a entity ... Na rozdiel od rozprávok nemyslíme čierno bielo a neskĺznuť, neskaziť hrdinku no pritom ju spraviť skúsenejšou môže dať zabrať.
Ale ani contemporary nie je bez svojich bezcitných. Tak preskúšaných životom, donútených robiť veci, zaujať postoje, ztvrdnúť vo vnútri. "Kick-ass" hrdinka má zákonite svoju hranu, náznak nebezpečenstva, možno aj odhodlanú iskru v očiach prekročiť ďalšiu morálnu zábranu.
Čítala som nedávno emotívne mätúcu wadpad knihu. Nápad sa zdal fajn, z akože nesmelej dievčiny vychovali nájomného vraha. Som proste v štádiu kedy hľadám v knihách vnútorne silné hrdinky. Opak bol však pravdou. Len preto, že zabíjala ľudí čo si to "zaslúžili" mali sme to proste odignorovať?
Ak vám však idú práve pozabújať rodinu, no nebudete ich punúkať čajom.
Stanovte si hranicu, vašu vlastnú mieru pokiaľ by ste mali zájsť a neprekračujte ju.
V s M! Spáchať závažný zločin proti ľudskosti nie je cool ale ak s ňou chcete zachraňovať svet, nemala by len stáť na krajíčku a povzbudzovať.
príklad:
< Tris, Divergencia, Veronica Roth
< Hry o život, Suzanne Collins
< Georgina, Sukuba, Richele Mead
< Patricia Briggs - všetky diela
Záhadnosť
Správna hrdinka je komplexné stvorenie ktoré nedokážete odhaliť na prvý ani druhý pohľad.Dej by nemal ustrnúť, v knihe by nemala existovať obyčajná scéna, každý rozhovor by mal čitateľovi niečo ukázať, každou stránkou môžete odkrývať niečo nové a zaujímavé.
Vrcholom je očividný fakt ako ´ona preda nie je človek´. Po celých dvestostrán knihy hlavná hrdinka popiera, vyhýba sa mysleniu, všelijako vysvetľuje čo sa stalo zatiaľ čo my sa len búchame do čela pretože načiahnuť sa za ňou do knihy nie je možné). Nerobte zo svojho čitateľa blbca - ja viem že v reálnom živote si tiež všetko nepriznáte hneď ale sledovať ju potácať sa a blabotať poníži nielen vašu hrdinku, váš najcenejší poklad v knihe, ale aj vás a vašich čitaeľov.
V s M! Totálny zmätok si prosím poriadne premyslite pred jeho uskutočnením. Viem že taký Sherlock alebo Mentalista sú esá ale na to aby takáto genialita vyznela treba mať špeciálny talent a mali by ste si byť istý že na to máte. Hercuile Poirot je skvelý a napr. Fitzpatriková ho celkom skvele napodobnila, zistiť na konci že práve najelpšia kamoška povraždila celé mesto aj keď tomu totálne nič nenaznačovalo nie je najlepší spôsob rozuzlenia.
príklad:
< Mara Dyer, Michelle Hodkin
< Flat-out-love. Jessica Park (super knížka, odporúčam a dosť výstižný príklad)
< Pod vražednou oblohou, Veronica Rosi
< Pán Prsťeňov, Tolkien
< Nora Roberts
Pravá Dáma
Stovky rokov odoprených slobôd a takto to dopadne. Ako Sybila predpovedala, ženy nosia nohavice. V doslovnom význame na tom nevidím nič zlého. Dovolím si však tvrdiť, že ženy namiesto navrátenia na svoje právoplatné miesto, prestávajú byť Ženské. V snahe vyrovať sa mužom a ich svetu, zapadnúť sem a premôcť ich hrubnú.
A tie ich spôsoby ...
Nadávky, teraz ma prosím neukameňujte baby, odľa mňa nepatria do úst dáme. A každá z nás je vnútri dáma. Nechcem žiadnu prehnanú slušnosť. Dievčatá sa však prirodzene zaujímajú o vzhľad a štýl, o romantické knihy a nakupovanie, frivolné konverzácie ...
V s M! Žena ani náhadou neznamená slabá alebo naivná. Jednoducho sa uistite že to jediné čo dievča odlišuje od chalana sú dlhé vlasy.
príklad:
< Trón zo skla (Luu vám to vysvetlí lepšie =)
< Tweetni mi/Adorkable
< Parasol Protectorate, Gail Carriger
< Nata Sabová
Odhodlanie
Dobrá hrdinka by mala byť odhodlaná. Ani nie tak odvážna ako rozhodná. Mala by vediť prevziať kontrolu nad situáciou, mala by dokázať vyriešiť problém, nečakať kým sa situácia vyrieši sama, nefňukať nad rozliatym mliekom keď môže zobrať handru a pekne to niekomu natrieť.
Mala by byť húževnatá. Postaviť sa za svoje názory, vzoprieť sa rodičom/učiteľke/královnej a dokončiť veci až dokonca.
Niekedy by totiž stačilo práve kúštik odhodlania niečo zmeniť a celá situácia by bola inak. Keď niečo chce, ide za tým. Keď niečo nevie, snaží sa to zistiť. Keď ju do niečoho nútia, spraví všetko pre to aby situáciu napravila.
Miera odhodlanosti sa líši od druhu knížky. V reálnej je najväčším úspechom napr. útek z domu ale vo fantasy musí hrdinka zachrániť aj celý národ. To je trochu rozdiel =D.
A možno trošku odbočím od témy - zmysel pre dobrodrúžstvo je tiež pekným plusom. Čitatelia predsa len trávia dosť času na mieste a čítať o hrdinke čo sa nepohne z domu, čo sa snaží zapadnúť, byť normálna je prinajlepšom nuda, prinajhoršom trápne.
V s M! Zvedavosť zabila mačku ... =D
príklad:
< Lunárne Kroniky, Marissa Meyer
< Incarnate, Jodi Meadows
< Phédre, Kushielova Strela, Jasqueline Carey
Samostatnosť
Akási podmnožina či spojenie odhodlania a sebavedomia. Hrdinka by mala byť samostatná. To že je skvelá kamarátka o nej niečo vypovedá, to samozrejme. Jej vzťahy by ju však nemali definovať. To že si nechá pomôcť, že má svoje korene, svoju minulosť, že je mladá a teda závislá od rodičov. Ide o to aby keď strhnete všetky vonkajšie vrstvy, všetkých jej kamarátov, rodinu, jej frajera, jej bydlisko, jej známky ... aby po nej stále niečo zostalo.
Mala by dávať zmysel sama o sebe.
V s M! Hrdinku neizolujte. Jednoducho skotrolujte či príliš nazávisí od ostatných.
príklad:
< Zlatý kompas, Phillip Pullman
< Ritmatik, Brandon Sanderson
< Kate Daniels, Ilona Andrews (ale tento príklad môžem uviesť vo všetkých bodoch =D =D)
Úprimnosť
Tento bod môže byť pre niektorých asi najťažší no keďže sama som až despotická ohľadne vravenia pravdy, nemôžem tento bod vynechať.
Najprv si vezmime klamanie v reálnych. Ľudia klamali, klamú aj budú klamať. Vaša hrdinka by preto mala byť iná, čistá. Chápem, že je to takmer zákon a pravda sa s teenagermi spája asi tak často ako logické správanie.
V s M! Vo fantasy ... tu aj ja som nútená povoliť, ustúpiť a povedať - ak je vaša hrdinka upír a jej rodičia zanietený katolíci - samozrejme že im všetko nemá vyklopiť.
Určite sa však dá v niektorých prípadoch neklamať tak cielene a bez výčitiek. Ok, tak bola zachrániť nejakú ríšu v inej dimenzii a má na sebe roztrhané a krvavé oblečenie ale tak povedať niečo v zmysle "ver mi, som v poriadku, viem čo robím" je oveľa správnejšie než si vymýšľať. Dôvera je krehká vec a hrdinka s neporušeným svedomím si ju udrží oveľa ľahšie.
Keď to dokázali ostatný, dokážete to aj vy.Najprv si vezmime klamanie v reálnych. Ľudia klamali, klamú aj budú klamať. Vaša hrdinka by preto mala byť iná, čistá. Chápem, že je to takmer zákon a pravda sa s teenagermi spája asi tak často ako logické správanie.
Pravda však vždy vyjde najavo a po ceste navyše poničí čo sa dá.Len ak hrdinka vraví pravdu, môže byť naštvaná na iných keď klamú. A práve kvôli rozšírenosti, bude postava o to obdivuhodnejšia.
V s M! Vo fantasy ... tu aj ja som nútená povoliť, ustúpiť a povedať - ak je vaša hrdinka upír a jej rodičia zanietený katolíci - samozrejme že im všetko nemá vyklopiť.
Určite sa však dá v niektorých prípadoch neklamať tak cielene a bez výčitiek. Ok, tak bola zachrániť nejakú ríšu v inej dimenzii a má na sebe roztrhané a krvavé oblečenie ale tak povedať niečo v zmysle "ver mi, som v poriadku, viem čo robím" je oveľa správnejšie než si vymýšľať. Dôvera je krehká vec a hrdinka s neporušeným svedomím si ju udrží oveľa ľahšie.
príklad:
Prezerala som svoju read poličku.
Fakt som hľadala ...
Ale všetky príklady sú neoverené a u YA aj výstrel na slepo =D
< Slammed, Collen Hoover
< Starcrossed, Josephine Angeliny
< Zaklínač, Sapkowski
< Na ostrove, Tracey Graves
< Percy Jackson, Harry Potter ...
JA NETUŠÍM!!!!
TO TU NIKTO NEHOVORÍ PRAVDU?????
Ale tak OK, snaha bola. Poďme k last but not least ...
Humor
Tat tento bod hovorí sám za seba. Smiech je soľ života - všetky je hneď sýtejšie a jasnejšie. Aj keby len sem tam, trochu humoru by mala mať každá knížka, ak už nie priamo hrdinka.
John Green nám predsa ukázal že aj s rakovinou sa dá pekne požartovať. A celkovo internet je tieť zaplavený čiernym humorom. Niektoré knížky sú zaujímavé pravé sarkazmom a slovnými súbojmi medzi hrdinmi, dodáva to príbehu iskru. Navyše s humorom aj bežná scéna stojí za to a je radosť ju čítať.
V s M! Byť vážný keď treba - s týmto asi nebude mať nikto problém =).
< The distance Between us, Kasie West
< Faking it, Cora Carmack
< Hex Hall, Rachel Hawkins
< Croak, Gina Damico
<
*********************************
Takže to bol môj výpočet základných čŕt skutočnej Hrdniky s veľkým H. Samozrejme, nie vždy sa dajú aplikovať všetky. Niektoré knihy stavajú práve na opaku, na kľubaní sa z vajíčka zloduškosti a zlých návykov. Pri väčšine kníh sa však podľa nich dá vytvoriť reálna a solídna hrdinka.
Malý tip (trochu odkukaný =D od Luu) na záver.
Ak chcete komplexnú hrdinku s deatilmi, spravte si o nej správu. Dokument kde si napíšete o jej minulosti, jej záľubách, povahe, vzťahoch ...
Čím reálnejšia je pre vás, tým reaálnejšie ju dokážete sprostredkovať čitateľovi.
Takže ako? Trafila som sa? Napadajú vám ešte iné vlastnosti? =)