piatok, apríla 20

Čas a pokoj

Ako (ne)schopná má byť postava - prečo a ako?

New Years Resolution Time #stylerunnersecretsanta

Dnes som nakoniec nečítala. Mala som na internáte pre zmenu čas a pokoj a takže som zostala, sadla si za stôl a písala tak do jedenástej. Písať hneď od rána mi nie je úplne prirodzené ale aspoň nemám čas začať si veci, ktoré musím dokončiť než zase budem mať čas na písanie.



DOSIAHLA SOM

1 888 slov
má zatiaľ desiata kapitola - tú som dnes začala písať

ale

ranný Word Count: 37 485
večerní Word Count: 39 340

(rada by som tiež venovala chvíľu úcty tomu krásnemu faktu, že mám už napísaných takmer štyridsať tisíc slov)

Keď som to hodila do kalkulačky, vyšlo mi 1 855 (keďže som, logicky, zmazala nejaké svoje poznámky a niečo editovala). Čo je tiež sám o sebe zaujímavý fakt. Aj keď som dúfala, že to ukáže tých pár viet/slov, ktoré som pridala do iných častí príbehu a bude to vyššie číslo než to prvé =D.

A tiež ešte píšem príspevok sem, čo tiež je niečo.


NOVINKY
Zase som preskočila týždeň. Nechystám sa ani seba ani čitateľa nudiť vecami, ktoré nie sú podstatné a/alebo už boli dostatočne ukázané.

Na začiatku som si ukázala v krátkosti - veľmi v krátkosti - čo sa za ten týždeň zmenilo.

Jeden odstavec bol informácia o džinovi (pekne ich trúsim ďaleko od seba).

Sú pri tom na ceste a potom nečakane vycíti na ceste prekvapenie - banditov, ktorých už stretol a ide sa s nimi zase vysporiadať. Táto scéna ma za prvé ukázať, že Kasim sa neflákal a za ten zhruba mesiac odkedy má džina si len necucá palce v depresiách nad ťažkosťou svojho údelu.

Ukazuje to, že príbeh má v sebe viac než sa na prvý pohľad zdá. Len tu a tam jemne naznačím, že Kasim sa hrá na istého vigilante, ochrancu nevinných, zlepšovateľa životov a táto scéna poukazuje na to, ako bežné to pre neho je a čo je možno dôležitejšie aj bolo, že toto robil už pred tým.

Potom mám niečo s čím som si nie istá ale zároveň viem prečo to robím.

Kasim v podstate bez problémov spacifikuje "hrozbu" - nie je žiadny boj, žiadna akcia. Je to anti-klimatické? Malo by byť. Ale ja som tam banditov dala práve na to aby ukázali, že je Kasim až príliš silný na takéto problémy ALE naopak poukázala, že ich NEdokáže vyriešiť. Tých banditov už poučil, dal im lekciu a oni sú stále tu. Jeho moc je mu nanič.

A práve ukazujem ako sa to snaží vyriešiť viac na trvalo a to svojím rozumom a intelektom.

Ako ich presvedčiť aby prestali okrádať ľudí - to je otázka, ktorú si kladie. Nie: Ako ich zastavím? Ako ich potrestám? Ale: Ako môžem zabrániť problému, nie jeho následkom?

(toto je zo mňa, táto stránka osobnosti, to sa otvorene priznám)


TIP

Otázka pre každého spisovateľa ale je ako mocná má byť jeho postava?

Princíp je jednoduchý: postava s problémami, struggling a nie schopná až niekedy neschopná je postava, s ktorou sa čitateľ ľahko identifikuje. (Toto som aj ja, hovorí nám mozog.)

Na druhej strane je odvaha a hrdinstvo a obdiv: postava prekonáva prekážky okolo aj v sebe a triumfuje, ktorú čitateľ obdivuje (Toto sa mi páči, taká chcem byť, hovorí srdce.)

To sú myslím dve stránky, ktoré treba vyvážiť.

Na jednej hrane je postava ako (sorry, ale ja ju mám rada) Bella
ktorá je na jednej strane neschopná v mnohých veciach ale v tých drobných je veľmi dobrá: ako postarať sa o seba a o rôzne "dospelácke" veci ale jej neschopnosť prevažuje

Potom je tu prípad ako Harry Potter (kto jasá nad týmto príkladom?)
Nie úplne schopný, veľa krát sú hlavne veci naokolo oproti nemu a predsa je vidieť, že má prostriedky a schopnosti. Je zmesou týchto stránok, je harmónia.

Potom je tu Aelin (Throne of Glass, ak niekto nevie)
Tá má toľko schopností, že sa do nej buchnete už pri prvých stránkach - bad-ass kick-ass assassin, neberie nič od nikoho, silná psychicky aj fyzicky. Je schopná a je postavená proti prekážky vo svete, ktoré touto silou prekonáva.

Stále ma sledujete? 

Súhlasíte? Nie? Áno?

Každá hlavná postava myslím má na výber v týchto stránkach. Ale každá je potrebná. Nikto nemá rád postavu čo len fňuká ale čo je zaujímavé na tom čítať o niekom kto všetky prekážky ľahko zdolá.

Vo svojom liberálnom duchu dokonca poviem, že nie je absolútne nutné končiť silne - nemusí na konci postava vyjsť z toho silná a odvážna (v zmysle character development aj story development). Obyčajná Jane nemusí skončiť ako Superwoman. Určite nie keď to nie je koniec série. A dokonca aj vtedy nie. Ak to sedí do príbehu, prečo by nemala postava skončiť failom? Napísať príbeh o, čo ja viem, závisláčke, čo kradne a bije sa a nestará sa o školu ani o chalanov a ukončiť ju v rovnakom štýle ako začala môže byť lepšie než jej dať cheesy koniec kde prekoná všetky prekážky a ako v americkom filme je zrazu úplne super baba.

Za seba... 

Kasim bol pred tým typ Harry, po tom čo dostal džina je iný pán a nemá fyzické problémy ale skôr v reakcií okolia a priateľov a vnútorné konflikty. Ale nakopáva zadky - čo samozrejme budem musieť vyvážiť neskôr ale zatiaľ mi to príde v poriadku a dáva zmysel aby mal obrovskú prevahu oproti súperom.

Vo svojej sérií pred tým som typické vyvrcholenie dala - hrdinka vyrástla ALE šlo to pomaly, ešte v posledných kapitolách druhého dielu je na tom nie až tak dobre a jej vnútorný rast je taký nestály a je skôr naznačený, že bude pokračovať. Aj to je správa akú môžete poslať - toto nie je problém, ktorý dokážem vyriešiť, je to každodenný boj.

 Ako to máte radi vy? Hodiť postavu do situácie kde to nezvláda? Začať silne a potom ju ubíjať palicou okolností? Prerod zraneného a slabého na sebavedomú a silnú?

Vitajte

v hlave jednej začínajúcej ale nie úplne (dúfam) amatérskej spisovateľky. Toto bol môj blog o varení a čítaní - teraz sa tu chcem venovať svojej ďalšej vášni a tou je písanie.

Príspevky sú taký môj neformálny denník, kde sa môžem vyventilovať, podeliť o to čo robím (a malo by ma to aj dokopať každý deň k písaniu sa aspoň vyjadriť alebo ešte lepšie písať).

Zavediem vás do svojho myšlienkového procesu ohľadne stavania knihy, scén, postáv... pochválim sa čo som za deň stihla, prípadne pridám aj nejaký tip, ktorý niekomu bude pripadať očividný a niekomu možno aj nie.

Asi nemusím písať, že toto sú moje názory a skúsenosti a nemám na nič patent a bla, bla, bla.

Dúfam, že si tu každý spisovateľ nájde aspoň kúsok niečoho - či už je to spoločné trápenie, zaujímavá myšlienka, otázka alebo možno dokonca moje skromné rady.

Ďakujem za návštevu.