streda, júna 22

Zo zákulisia príbehov #5: Plot Bunnies


Kto pozná, pozná, kto nie - tento úžasný projekt organizujú Lyn a Moon (pre viac informácií, kliknite sem) a je to mesačná výzva pre mladých autorov.

A najnovšou témou sú plot bunnies (alias nápady, ktoré vás jednoducho nútia ich napísať) čo je téme mne až príliš blízka.

Moje predošlé diely:






http://www.wordupnerdup.com/wp-content/uploads/2011/11/Steinbeck-quote.jpg

Téma na jún:

Plot Bunnies



1. Máš nejaké plot bunnies popri hlavnom príbehu?
 Určite. Prázdna si napríklad u mňa vydobyla kratšiu kapitolu z pohľadu hlavného hrdinu. Úprimne, jediný dôvod prečo som sa jej stránila je moja neschopnosť dať mojej mužskej postave správne myslenie ale on jednoducho musel povedať svoj kúsok a je tak plný nových informácií a pohľadov, že som ho nemohla vynechať. Navyše sa k nej snažím spraviť aj menšiu kratučkú ... čokoľvek kde k nej prepájam hrdinky z inej série a zatiaľ je to v procese písania.

Potom k môjmu najnovšiemu fantasy som si rozpísala vedľajšiu knihu s vlastnými hrdinami, keď som raz dostala príšernú chuť spracovať jeden nápad a uvedomila si, že vlastne ho môžem zapracovať sem (u pred tím som rozmýšľala o malom spin-off a toto ma len utvrdilo). Ale s tím koľko mám toho na písanie sa to nedostalo za vypísanie nápadov a začiatok druhej kapitoly.
Ja som ten typ čo nerada stráca nápady a nerada ich púšťa k vode, čo je niekedy na škodu ale snažím sa skamarátiť s delete a viem, že keď má príbeh a postava čo povedať, stojí za to napísať ho. Aj Odpustenie vzniklo z takého plot bunnyho - mala som myšlienku, s rozmaru ju začala písomne rozvíjať a nakoniec to nie je len kniha ale rovno dve a možno dokonca tri.

https://loriwriterdotcom.files.wordpress.com/2013/10/plotbunnies.gif?w=584
2. Čo robíš, keď ti napadne super námet na príbeh, ale nechceš ho hneď riešiť, lebo práve na niečom pracuješ? 
 Mám menší nápadovníček. Dokument, kde si píšem námety. A potom sú tu samozrejme tie príbehy čo ma nadchli a keď sa snažili prekopať do reality sfúkli ako balón. Tie majú vo svojom úbohom stave vlastný dokument každý. Nápad nerovná sa kniha. Ani brilantný, inovatívny nápad nerovná sa kniha. Kým človek dokáže dať na papier všetky náležitosti, prejde ešte mnoho času a všetci vieme, že priority musia byť. Takže mám súbor s vecami, na ktorých nepracujem a aspoň viem, že ak ma náhodou nič nové nenapadne, môžem skúsiť konečne dať život tým predošlým. Lebo aj po toľkom čase mi prídu solídne a jediná otázka je či ich dokážem spracovať tak ako by som chcela, na čo mi čas a skúsenosti len pomôžu.

Ale niekedy je to opačný prípad. Niekedy pracujem na nápade a zrazu ma zaujme iný a ten pôvodný sa dostane do úzadia. Pokračovanie Odpustenia je rozpísané v peknej dĺžke - moje poznámky a útržky z kapitol k tomuto dielu sú dlhšie než to čo som z neho napísala. Ale teraz mám iný príbeh a keby som sa mu nevenovala kým bol čerstvý, asi by dopadol inak, takže sa snažím využiť svoje nadšenie a zároveň zostať verná každému príbehu, aj keď to nie vždy ide.
3. Vedela by si písať dva alebo viac príbehov naraz?
Tak to dúfam, že to viem, lebo to práve robím =D. Povedala by som, že najintenzívnejšie pracujem na pokračovaní Prázdnej ale úprimne, nápady mi chodia aj na moju fantasy a niekedy ich je aj viac. Vadí mi, že som nedala do nej v poslednom čase ani ťuk? Príšerne. Ale viem, že fantasy chcem spraviť a aj keby práve toto premyslené dielo so zaujímavým námetom nemalo spraviť dieru do sveta, chcem na tom pracovať a chcem sa cvičiť a písať a nechcem sa do toho nútiť keď som ešte nevymyslela ako prepojiť časti, ktoré už vymyslené mám.
Nie je ton zas tak mätúce ale väčšinou je to skôr tak, že sa venujem tomu kde viem ako pokračovať a podľa toho každý príbeh dostane svoj čas.
Čo ma vždy teší je, že ja málokedy úplne stagnujem. Vždy mi prichádzajú nápady. Ale niekedy zabúdam, že sa treba aj prinútiť sadnúť si za ten počítať a písať aj keď akože nemám náladu (som neistá a nechcem to pokaziť). Aj nedávno som vzala ten svoj patetický kúsok odhodlania a vytvorila teda niečo fakt dobré, neplánované a nové. 
4. Kde si ukladáš nápady?
 Notebook, poznámky na ploche. V mobile mám prázdnu poznámku na obrazovke čo vždy čaká kým si na ňu vylejem svoje postrehy. Keď nemám po ruke elektroniku, píšem na papieriky. Ja už som dieťa modernej doby. Papier je krásny ale pre mňa pasé, čo sa týka písania. Ja potrebujem aby boli moje myšlienky tvarovateľné, stále plné potenciálu a prístupné zmenám. Papier je taký definitívny. Je istejší, to určite, ale keď ma napadne doddatok k tomu čo som napísala dávnejšie, môžem to dať na správne miesto, nemusím sa obávať aby som našla neexistujúcy kúsok papiera kde to môžem vtlačiť. Z toho by som sa zbláznila, nemať kontrolu usporiadavať podľa svojho želania. Na obrazovke ide všetko zmeniť a dosť zaváži, že môj rukopis je príšerný. Už pred tým bol pochybný ale keď som sa písaním pomaly prestala otravovať, prirodzene degeneruje. Nemala som a nemám moc trpezlivosti na písanie rukou a následky znášam s pokojnou rezignáciou.
5. Aký je najšialenejší alebo najbizarnejší nápad, ktorý ti napadol na príbeh? 
Pre mňa je každý nápad dobrý. Aby som neprezrádzala (ako amatérska spisovateľka mám zároveň chuť byť tajnostkárska aj sa o veľa vecí podeliť =D) tak poviem, že som chcela takú do sci-fi ladenú dystópiu, ktorá by bola, ako sa hovorí character driven, založená na dobrých postavách. Potom mám nápad s Evou a Adamom a môj konkrétny nápad mi znie na papieri sexi (nesmejte sa =D) ale opäť, skúsila som a nedostala som sa ďaleko. Ďalej nesmieme zabudnúť na moje krátke pobláznenie nápadom vymyslieť spoločnosť, kde všetci majú obmedzený čas pamäte, niektorý si pamätajú dni, iný týždne a treba tu zistiť prečo začali ľudia zabúdať a samozrejme je tam trochu tajne diktátorskej spoločnosti a veľa tajomstiev ale nope, zatiaľ to nevyšlo. Och a potom sú to retellingy. Skúsila som jeden, kráska a zviera, prišiel mi to vtipný, krátky a zaujímavý nový pohľad a rozmýšľam/lala som aj o prerozprávaní Janka a Marienky ale všetko je to v nápadovníku a zatiaľ sa to odtiaľ nepohlo, keďže mám problém pracovať na hlavných a ich vedľajších príbehoch, nie ešte na týchto hrubých náčrtoch.
 http://hdwallpaperbackgrounds.net/wp-content/uploads/2015/09/Fantasy-World-Wallpapers-HD-9.jpg
6. Aký príbeh by si v budúcnosti chcela napísať (netreba nič konkrétne, len nejaké záchytné body)?
 Haha. Akože keď dokončím všetky diely sérií, ktorých chcem. Keď vymažem alebo napíšem všetky tie moje nápady, ktorých ako vidíte je dosť?

Ani asi neviem aký je môj "spisovateľský sen" - akú knihy by som raz chcela napísať. Určite by mi stačilo napísať jednoducho solídnu, zaujímavú fantasy. Je jedno akú. Paranormal. Viem presne akú. Contemporary som k môjmu prekvapeniu a neochote myslím zvládla ale moja myseľ je opačne ladená a chcem byť schopná pretaviť to čo mám v hlave na papier v čo najlepšej podobe a obyčajné príbehy nepotrebujú toľko "prekladania", sú už zžité a zapadnú do nášho sveta ale cudzie kultúry potrebujú viac aby mohli reálne, kvalitne existovať, takže čokoľvek nadprirodzené čo dokážem napísať dobre ma poteší.


Tak a to je všetko. Dúfam, že ste si čítanie užili aspoň spolovice tak ako ja písanie a určite mi napíšte čo si myslíte vy.

Vitajte

v hlave jednej začínajúcej ale nie úplne (dúfam) amatérskej spisovateľky. Toto bol môj blog o varení a čítaní - teraz sa tu chcem venovať svojej ďalšej vášni a tou je písanie.

Príspevky sú taký môj neformálny denník, kde sa môžem vyventilovať, podeliť o to čo robím (a malo by ma to aj dokopať každý deň k písaniu sa aspoň vyjadriť alebo ešte lepšie písať).

Zavediem vás do svojho myšlienkového procesu ohľadne stavania knihy, scén, postáv... pochválim sa čo som za deň stihla, prípadne pridám aj nejaký tip, ktorý niekomu bude pripadať očividný a niekomu možno aj nie.

Asi nemusím písať, že toto sú moje názory a skúsenosti a nemám na nič patent a bla, bla, bla.

Dúfam, že si tu každý spisovateľ nájde aspoň kúsok niečoho - či už je to spoločné trápenie, zaujímavá myšlienka, otázka alebo možno dokonca moje skromné rady.

Ďakujem za návštevu.