sobota, júna 18

DIY






Domáce pečivo a cestoviny sa často považujú za nový level vo varení. Ale nemali by.


Nie je to totiž žiadna špeciálna schopnosť a so správnymi pomocníkmi sa oboje dá zvládnuť už za jeden pokus a potom svoje techniky len vylepšovať.

Domáci chleba je aj pre mňa menšou novinkou ale už po dvoch týždňoch mám chuť povedať, že dni kupovanie chleba sú už minulosťou. Je to tak jednoduché aj pokiaľ nemáte chuť pestovať si klasicky vlastný kvások. Je to tak primitívne až som si ani nespravila fotky (neskôr možno pripojím), tak jednoduché, že sa to len ťažko dá pokaziť a tých variácií je tak veľa koľko si len viete vymyslieť alebo nájsť.

Suroviny:

múka
(vášho výberu)
kvasnice
(prípadne sušené)
cukor
(trstinový)
voda 
(prípadne mlieko)
soľ

voliteľné
olej (olivový)

pomer tekutiny - múka je 1 ku 2
(možné prispôsobiť si podľa konzistencie, rôzne recepty uvádzajú rôzne množstvá)

Postup:

Zarobte si kvások - do múky dáte teplejšiu vodu alebo mlieko, rozsypete trochu kvasníc, posypete cukrom podľa toho koľko chcete sladkosti a keď vidíte, že napučal, pridáte olej a neskôr aj soľ (soľ zabíja dobré kvasnice takže ho nepridávajte priamo na ne). Je na vás či dáte múku a vodu po častiach alebo naraz. Je na vás či dáte pšeničnú a trochu špaldovej alebo ražnej či celú ražnú - s dostatkom času by mala každá zmes nakoniec vykysnúť. Dôležité je všetko pekne premiesiť čo je s ručným mixérom alebo v mojom prípade kuchynským robotom otázka pár minút nič nerobenia. Potrebujeme aby sa nám to všetko pekne zlepilo, cesto sa samo musí chcieť držať pokope, vtedy je pripravené nechať sa nakysnúť.

Čítala som o stupňoch kvasenia, takže ak máte čas a záujem, je možné po prvom nakysnutí (hodinka či dve, podľa vášho konkrétneho cesta) cesto zamiešať, sfúknuť bubliny a primiešať tam semiačka a korenie a všetko čo by kysnutie spomaľovalo. Toto sa môže spraviť hneď na začiatku ale podľa internetu sa až pri druhom kvasení vytvoria trvalé bublinky a zostane cesto saténovo hladké takže ak máte čas, môžete cesto upravovať až na druhý raz.

Samotná príprava nie je dlhá. Trvá nanajvýš 15 minút na prvý raz a na druhý sotva 5. Určite nie na zahodenie začať oveľa skôr, napríklad si cesto zarobte ráno, okolo desiatej ho ozvláštnite a na obed ho upečte ale keď nemáte čas, nič tím nepokazíte.

Pečie sa sotva pol hodinku a je dobré nechať ho prikrytý na prvú časť pečenia aby ste mali nad pečením väčšiu kontrolu a boli si istý, že keď sa vytvorí kôrka, je aj vnútri všetko v poriadku. 


Pečený chleba navyše nevyžaduje príliš ani na zjedenie. Stačí kúsok kvalitnej šunky, jedno zrelé avokádo alebo dobrý, domáci džem a je to plnohodnotné jedlo.




Najlepšie je jesť ho ešte za tepla ale moje chleby si svoju chrumkavosť zatiaľ držali na výbornú aj na druhý deň, stačí ho zakryť utierkou.



Chlieb sa tiež nemá problém prispôsobiť.


Rád sa rozťahuje, ale aký povrch mu dáte, taký vám vytvorí a nemal by byť problém vytvoriť hore roztomilý krížik alebo dokonca nejaký ten tvar.



 Domáce cestoviny sú už moje jednotka a recept som vám už predstavila

Tieto cestoviny (obrázok úplne hore) sú iné tým, že sú z kukuričnej múky a teda sú bezlepkové.





My sme mali v skrini túto múku už dlhšie a tak som ju s radosťou konečne využila ale možno aj kvôli múke bolo cesto krehkejšie a aj slíže sa pri prenose rozpadali, nehovoriac o tom ako sa vôbec nechceli spojiť. Boli dostatočne chutné a určite zdravé ale inak pochybujem, že to zopakujem. Možno s hladšou múkou ...



Vitajte

v hlave jednej začínajúcej ale nie úplne (dúfam) amatérskej spisovateľky. Toto bol môj blog o varení a čítaní - teraz sa tu chcem venovať svojej ďalšej vášni a tou je písanie.

Príspevky sú taký môj neformálny denník, kde sa môžem vyventilovať, podeliť o to čo robím (a malo by ma to aj dokopať každý deň k písaniu sa aspoň vyjadriť alebo ešte lepšie písať).

Zavediem vás do svojho myšlienkového procesu ohľadne stavania knihy, scén, postáv... pochválim sa čo som za deň stihla, prípadne pridám aj nejaký tip, ktorý niekomu bude pripadať očividný a niekomu možno aj nie.

Asi nemusím písať, že toto sú moje názory a skúsenosti a nemám na nič patent a bla, bla, bla.

Dúfam, že si tu každý spisovateľ nájde aspoň kúsok niečoho - či už je to spoločné trápenie, zaujímavá myšlienka, otázka alebo možno dokonca moje skromné rady.

Ďakujem za návštevu.