nedeľa, januára 25

Kushiel - fakt by ste tejto sérií mali dať šancu



Niektoré série, niektoré knihy, sú príliš veľké vo svojej veľkosti abych ich opísalé malé aj keď úprimne slová vo svojej maličkosti.

Séria o bájnej Terre D´Ange je pre mňa srdcová záležitosť aj ke´d by som ju najradšej spálila do tla (900 stránok a to maičkého písma - krásne by to horelo, čo? =D).

Ale čím viac objavujem jej krásy, teraz som prekročila polovicu cesty, tím viac cítim povinosť o nej povedať, akokoľvek t nebude pripomínať recenziu.

Poviem len, že ju skutočne odporúčam aj keď možno nie je pre každého.



české knihy - prvá trilógia

Love as thou will

Miluj dle touhy své.

Preložili to v česku.

Miluj podľa svojej vôle

by vo svojej jednoduchosti asi nepostačovalo pretože odkaz Eluu je komplexný vo svojej jednoduchosti.

Setting:

Nachádzame sa na planéte zem ale trošku inej. Neviem aké storočie, povedať, že opisuje dávnu civilizáciu či je to akýsi alternatývny vývoj našej zeme sa neopovažujem. Úprimne, svet, ktorý nájdete v tejto knihe je tak iný, až som nemala dôvod ho s ničím porovnávať.

Krajina:

V podstate sa nachádzame vo francúzku ale aj keď nejaké rysy spoločné by tam boli, tieto dve krajiny by si nemohli byť nepodobnejšie.

Bol istá Elua a ten bol pre svoju lásku odvrhnutý Bohom a tak putoval po zemi a na svojej cesti našiel spoločníkov - 9 rôznych ľudí, každý jedinečný a spolu vraj založili národ a ich žilami prúdi ich krv.

Elua nie je Boh.

Nikdo to netvrdí.

No nepovažuje sa ani za obyčajného človeka a celkovo rozuzliť mýty v celej krjine a jej rôznych národoch je úplne zapeklitá, fascinujúca záležitosť.

Každopádne je tento národ iný ale jediná vec im má vládnuť všetkým - láska nadovšetko.

Prvý diel:

Ako ju objavujeme my?

Phédre je jedna z vyvolených Kushiela, Eluovho spoločníka a nielenže je to akoby, sproste povedané prostitútka, taktiež ako anguiseta prežíva potešenie z bolesti. Takže BDMS ako ste ho možno nevideli. (len posledné tri knihy, jedna trológia nehovorí o deťoch kushiela a tam nájdete bežnejšie vzťahy).

Silná káva, poviem vám. A ja kávu nemám rada. Ale poviem vám, Phédre je jedna z najúžasnejších, NAJ, NAJ hrdiniek aké som v celom dlhom knižnom živote stretla.

oďme teraz k Namah lebo tá vec s prostitútkou ... treba to celé uviesť na pravú mieru

Po ceste, keď Elua putoval zemou mal každý jeho spoločník svoju úlohu. Úloha Namah bola v podstate ich uživiť - líhala s mužmi za peniaze no jej obeta a láska s akou to robila nebola v žiadnom prípade na odsúdenie, D´Anglini si ju nanajvýš vážia a jej služobníci robia svoju prácu pretože v ňu veria.

Nebudem vám klamať, sú to pôžitkári, hrdí a výzorom krásny, mladý národ, ktorý má podľa konzervatývnch noriem veľmi voľnú morálku no sú to D´Angelini a ich najvznešenejším ideálom je láska.

A navyše, všetky tie scény, viete, s hviezdičkou, sú totálne iné než na čo ste zvyknutý. Ona píše akoby to celé (a prenáša to aj do celej knihy) bola úplná poézia. To vyjadrovanie, ten opis pocitov, sloá aké vybrala aj tá atmosféra ... To pochopíte keď to budete čítať.

Takže tu máme Phedre, ktorá nemala ľahký život - kniha začína jej narodením, pokračuje pár rokov v jej detstve, potom mladosti a až neskôr je dospelá - sa stáva počas 3 kníh hrdinkou svojho národa a jej dobrodrúžstvo je jedno z najúžasnejších na aké v tejto dobe v literatúre narazíte.

Je to veľmi prepracovaný svet do úplne najmenších podrobností - vážne, iný svet tu dostáva nový význam pretože história a politika a viera a vzdelanie a všetko ostatné ... Je to akoby ten svet existoval a Jacqueline len zobrala jednej z postáv jej pamäti.

Love Interest:

Ľudia drahý, už len kvôli tomu jej hlavnému hrdinovi sa to oplatí čítať. Joscelin je na zaplakanie úžasný, svojský hlavný hrdina. A v tom čo čítam teraz? V trilógií ktorá nasleduje po tejto kde je hlavný hrdina ich adoptívny syn? Je proste SKVELÝ!

Iné postavy:

Niežeby sa nebolo čím kochať. Už len z úvodných strán kde máte tak 30 mien sa vám zakrúti hlava no každá tá postava je úctihodná a vystupuje v príbehu asi tak ako v bežnom živote to ľudia robia - niektorý viac, iný menej.

Priznám sa, istú jednu, príšernú osobu som totálne neznášala - akože ja nemám rada slovo nenávosť a ani nedokážam povedať, že niečo nenávidím ale ona ... och, ak ste čítali Sherilyn Kenyon a viete kto je Artmeis asi máte tušenie aké city vyvoláva.

Ohromujúce je ako sledujeme prerod a vývoj nielen jednej osoby a jej najbližších, aj keď ten hrá dôležitú a nezastupiteľnú úlohu ale aj osud celého národa a to po dlhé roky, keďže ďalšia trilógia je o jej adoptívnom synovi.

Je toľko slov, toľko vecí čo by som mohla povedať no akosi nenachádzam ten duch inšpirácie aby som ho mohla rozšíriť takto po internete. Áno, prelúskať sa celým dlhým cyklom bude možno náročné a ani ja som sa nebavila každú sekundu pri čítaní a dokonca som tretí diel čítala oveľa neskôr než ostatné (každý diel je v podstate ukončené dielo s v podstate šťastným koncom).

Osobne vám jednoducho odporúčam skúsiť to a uvidíte.


Mimochodom: Ak sa vám zdá táto "recenzia" nie ke veci či rozhádzaná, musím priznať, že napriek mojim silným pocitom som aj ja človek lenivý a vyjadrovať čo dávno viem mám trochu problém =D.

Vitajte

v hlave jednej začínajúcej ale nie úplne (dúfam) amatérskej spisovateľky. Toto bol môj blog o varení a čítaní - teraz sa tu chcem venovať svojej ďalšej vášni a tou je písanie.

Príspevky sú taký môj neformálny denník, kde sa môžem vyventilovať, podeliť o to čo robím (a malo by ma to aj dokopať každý deň k písaniu sa aspoň vyjadriť alebo ešte lepšie písať).

Zavediem vás do svojho myšlienkového procesu ohľadne stavania knihy, scén, postáv... pochválim sa čo som za deň stihla, prípadne pridám aj nejaký tip, ktorý niekomu bude pripadať očividný a niekomu možno aj nie.

Asi nemusím písať, že toto sú moje názory a skúsenosti a nemám na nič patent a bla, bla, bla.

Dúfam, že si tu každý spisovateľ nájde aspoň kúsok niečoho - či už je to spoločné trápenie, zaujímavá myšlienka, otázka alebo možno dokonca moje skromné rady.

Ďakujem za návštevu.