štvrtok, januára 1

2014 - môj rok z pohľadu kníh


Zmätená aj nadšená. To sú moje pocity keď začínam písať tento iste dlhý článok o knihách, o akokoľvek-naj knihách, ktoré sa mi v tomto roku pošťastilo prečítať.



link na všetky moje knihy 2014

Viete, som vďačná za každý jednu, aj za tie čo si už dnes moc nepamätám =D.  A viem, že bude nesmierne ťažké zhodnotiť dokonca aj svoje vlastné kategórie (o najlepšiu knihu roka sa ani nepokúsim). Som však odhodlaná.

Všeobecne
vzaté som tento rok prečítala pár populárnych sérií, pár kúskov, ktoré by podľa mňa mal poznať a prinajlepšom čítať každý knihomoľ. Aj keď to je otázka názoru a žánru.

P.S: hodnotenia sú silne subjektívne, v niektorých prípadoch založené na dohadoch (200 kníh za rok! porím o pochopenie pre moju pamäť za neuchovávanie menej úžasných kníh)

P.P.S: knihy nebudem opakovať - zaradením vypadáva a aj keby bola najlepšie v dvoch kategóriach, nechá priestor druhým

--------------------------------------------------------------------------


najFANTASY

Zbytočná kategória, poviem vám - prečítať Tolkiena a nedať ho sem - sama by som sa ukameňovala ;). Aj keď som prečítala aj iné úžasné fantasy.



najPARANORMAL


Úžasná trilógia o reaperoch/zberačoch duší - na ňu spomienky nevyblednú.



najCONTEMPORARY


Kvalitná, reaálna romantická kniha o zákutiach života.




najDYSTÓPIA

11235712

Potlesk pre jedinečné prerozprávanie

Popolušky - Malej Červenej Čiapočky - Zlatovlásky

s hĺbkou a world-buildingom hodným Oskara.



najHISTORY



Táto úžasná kniha by mala patriť hneď do niekoľkých naj kategórií. Najdlhšie čítaná, najfilozofickejšia, najlepšia postava aj vedľajšia postava, najumeleckejšia ...




najSTEAMPUNK


No viete, *odkašľávanie* ... toto nie je ani tak naj ... pretože ... jednoducho povedané, prečítala som asi tak dve série z tohto žánru. Ale objavila som ho tento rok a napriek mojim príliš veľkým očakávaniam sa mi kniha páčila.


najYA

Cinder & Ella

Nielenže krásne zobrazuje život teenagerky - CinderElla je úžasná kniha, ktorú stojí za to si prečítať. Dala by som ju do kategórie najemotívnejšie, lebo ma totálne vyžmýkala - tu sa však hodí viac.




najADULT


Úžasná kniha s úžasnou hrdinkou. Tie hodnotenia na GR hovoria za seba.


...


najROMANTICKÁ




Séria od super Nalini Singh o rase bez pocitov čo samozrejme totálne prepadne kúzlu divokých tvaromeničov. Ale s tými hrdinami, kto by si sťažoval ... ?



najVTIPNÁ


Kandidátov bolo jednoznačne viac - pri tejto si však doslova a dopísmena spomínam ako som sa rehotala pri čítaní online preloženej verzie. A je skvelá.


...


najVäčšieOČAKÁVANIA


Tu sa tiež dali dať aj iné série, mnoho iných sérií. Lux od Armentrout, Grave Mercy alebo Rick Jordan pokračovanie Percyho, Suzzane Wright aj sklamanie Everneath ...

Možno jedna z nich by bola aj lepšia.

Aj tu však spolieham na tie kúsočky pamäte, na ten čas kedy som vzdychajúc robila mačacie očká na krásne obálky a krásne sériu a tešila sa na deň kedy (ak) sa mi dostane do rúk.


najVäčšieSKLAMANIE


Tu som ani dlho nerozmýšľala - prvý diel sa mi skutočne páčil ale zbytok série to zabil a pochoval.


...


najHRDINKA


Najpriek nebezpečenstvu premeny na pokazený gramofón - toto je jedna skvelá séria s úžasnou hrdinkou čo nepotrebuje chlapa aby ju definovala alebo čo i len držal za ručičku sú proste partneri a ona je odvážna, milá, spravodlivá, inteligentná ...



najHRDINA



Najlepší hrdina ... 

Väčšina je úžasná no keďže som minulý rok nerobila toto sumarizovanie.

Curran je NAJ!



najVedľajšiaPOSTAVA


Okrem rôznych sérií kde vedlajšie postavy dostali vlastné knihy alebo má kniha kopu super vedľajších postáv je víťaz Kenji od Tahereh Mafi.



...


najDLHŠIA


Zaujímavá kniha (miestami iritujúca) no moc dlhá =D.



najKRATŠIA

18299802

Ak nerátame novely tak je tu A a D - roztomilá, pekná novela z Wattpadu.



...



najSÉRIA


Toto samozrejme nemyslím naj ako naj - ale dosť super sérií som už vyčerpala a keď už séria tak aspoň dlhá.




najSTAND-ALONE



Táto sem patrí všetkými desiatimi. Krásna knížočka u úžasnom dievčatku, ktorá sa naučí znovu žiť.




...


najDLHŠIE.ČÍTANÁ

Na konci školského roku sa nám menila učiteľka angličtiny. Musíte chápať, angličtina je pre mňa veľmi ožehavý predmet a chcela som mať čo najlepšiu učiteľku. Učiteľku čo k nám prišla som si veľmi obľúbila a ke´dže vedela o mojej vášni pre čítanie, poradila mi Zlodejku kníh, samo sebou v aj.

Ja som to samozrejme začala čítať.

A potom na neznámej strane prestala čítať.

Na konci prázdnin som sa znovu dokopala, našla správnu stranu a ... mágia písmenok ma úplne očarila.

Takže s veľkou prestávkou som čítala Zlodejku kníh viac než dva mesiace.



Ale mám aj ďalší príbeh ak som vás práve neunudila.

Tento rok bol bohatý nielen na čítateľské úspechy ale aj na spsiovateľské. V polovici septembra do takej polovice novembra som mala mesiac na písanie. Taký detox od prespríliš kníh tiež nebol na zahodenie. A po ňom som ani tak nebažila po knihách. Čítala som Papierové mestá od Johna Greena až päť dní. Greena! Päť dní! Takú skvelú knihu no ja som si ju "vychutnávala". V mojom ponímaní určite.

Nenapadlo by mi, že takýto skvost filozofického myslenia, charakteru a štýlu skončí v takto takmer nudnej naj. No Greena poznajú a aspoň vám predstavím nejaké menej známe. 





najKRATŠIE.ČÍTANÁ


Príliš kníh som prečítala za deň ale mávnuť nad kategóriou najdlhšie čítaná nemôžem a tak to tu zneužijem a predstavím vám jednoducho Hunting Lila.

Lila je v podstate obyčajné dievča. Nemá síce mamu a jej brat s najlepším priateľom je na inom kontinente, robiac pre armádu na tom však nezáleží. Lila sa cíti normálna. Dokým v sebe neobjaví schopnosť. Cool schopnosť a v zmätení neujde za bratom a jeho sexi najlepším priateľom.

Zvraty, akcia, priateľstvá aj fajn postavy. Nie je to geniálne ale bavilo ma to. Môžete skúsiť.




...


najLIGHT-READ


Historické sú pre mňa light-read a contemporary typu loosing it tiež. Toto? Toto je úžasná kniha s úžasnými hrdinami (zase sa pokujem ale nevadí) - nemôžem ju nespomenúť a je to tiež nenáročné čítanie. Teda ak vám nevadí angličtina =D.





najFILOZOFICKÁ



Zase pár kandidátov - ale len pár. Papierové mestá už boli, Pivot Point od tuto Kasie West asi nemôže byť, Ecperiment od Roth má tiež ale len jedno veľké filozofické. Preto vám predstavujem nedávne, vianočné a preložené do češtiny - Lily a Dash, kniha přání. Aj som dala mini-review nedávno.



najPSYCHOLOGICKÁ


Týchto nájdem trochu viac, ak vážne chcem. Napr. Hopeless mi kto vie prečo príde trochu psychologická. What´s left of me čo som teraz čítala je tiež psychologická.  Flat-Out love a super-divná Celeste. Grave Mercy, The sky is everywhere, On the Fence, aj tá nad týmto ... keď sa to tak vezme, v knihe ide aj o psychiku postáv takže kandidátom by bolo.

Ale viete kto je taký génius až ste z toho na prášky?

Áno. Náš Matkin.




najUMELECKEJŠIA


Myslela som si, že to bude blbá kategória na ukončenie. Ale viete čo? Slammed malo úžasné básničky - tak skvelé až som sama napísala niekoľko básní. Po anglicky. A celkom to ide. Takže kniha mi určite, okrem skvelého zážitku s čítania, niečo dala.




....


Ako sami vidíte, rok 2014 bol bohatý.

Dúfam, že aj ten váš.

Šťastný nový rok!

Vitajte

v hlave jednej začínajúcej ale nie úplne (dúfam) amatérskej spisovateľky. Toto bol môj blog o varení a čítaní - teraz sa tu chcem venovať svojej ďalšej vášni a tou je písanie.

Príspevky sú taký môj neformálny denník, kde sa môžem vyventilovať, podeliť o to čo robím (a malo by ma to aj dokopať každý deň k písaniu sa aspoň vyjadriť alebo ešte lepšie písať).

Zavediem vás do svojho myšlienkového procesu ohľadne stavania knihy, scén, postáv... pochválim sa čo som za deň stihla, prípadne pridám aj nejaký tip, ktorý niekomu bude pripadať očividný a niekomu možno aj nie.

Asi nemusím písať, že toto sú moje názory a skúsenosti a nemám na nič patent a bla, bla, bla.

Dúfam, že si tu každý spisovateľ nájde aspoň kúsok niečoho - či už je to spoločné trápenie, zaujímavá myšlienka, otázka alebo možno dokonca moje skromné rady.

Ďakujem za návštevu.